17/5/10

LLONGANISSA .... DE XOCOLATA


Aquesta és la recepta que fa número 100 !!!... i avui per celebrar-ho .... res de pastissos de nata, ni de copes de cava!! ... avui, una llonganissa !!!.... això si .... de xocolata!! Una llonganissa, que com en les de debò, en les que que a partir d'una matèria primera inicial,- carn de porc en unes, o xocolata en aquesta-, cadascun hi va afegint allò que millor creu per tal de donar més qualitat i singularitat al producte. I en aquesta llonganissa d'aniversari d’avui, entre d’altres ingredients, jo he fet servir uns 5 o 6 "Jaumets", una especialitat típica de la localitat de Sant Hilari Sacalm, unes galetes petites, seques, i molt saboroses, de forma arrodonida i irregular, que s'elaboren amb avellanes, ametlles, sucre i clares d'ou. .... i és que en aquest cas, ... la toponímia obliga!!... serviu-vos un bocí...

P.D.
Aquesta recepta ha estat seleccionada com una de les finalistes en l'apartat de postres , en el 11è Concurs de Cuina Bonpreu-Esclat, i ha estat publicada per l'entitat organitzadora en un llibre recopilació, amb la totalitat de les receptes finalistes, juntament amb les guanyadores, en cada un dels diferents apartats: infantil,entrants, primers, segons i postres.





Despatxeu:

-5-6 “Jaumets” (opcional) poden ser carquinyolis, merengues seques...
-100 gr. de xocolata 70% cacau
-40 gr. de mantega
-75 gr. de galetes “Chiquilin”
-60gr. de mel
-60 gr. de sucre
-6 galetes “Pim’s Deligh Orange”
-3 talls de taronja confitada
-35 gr. de farina de rebosteria
-35 gr. de farina d’ametlles
-35gr. d’avellanes
-35 gr. de nous
-Sucre de llustre


Preparació

1-En un cassó al bany maria , o al microones, foneu la xocolata.

2.-En un altre cassó a foc suau, barregeu-hi la mantega, la mel i el sucre. Fora del foc incorporeu-hi tot remenant la farina, la farina d’ametlles i la xocolata desfeta. Torneu-ho a posar al foc, sense deixar de remenar, per tal de que torni a agafar temperatura i espesseixi una mica. Retireu-ho del foc i afegiu-hi les galetes Chiquilin aixafades grollerament amb el corró, les nous i les avellanes esmicolades i els Jaumets, les Pims i la taronja confitada, tallades en petits bocins .

3- Deixeu-ho refredar una mica, i aboqueu la barreja sobre un paper film. Enrrolleu-ho i doneu-hi la forma que més s’acosti a la d’una llonganissa. Reserveu-ho a la nevera unes 8 hores.

4- Un cop ben endurit, retireu el paper film i arrebosseu-ho amb el sucre de llustre. Feu alguns talls que convidin a la degustació ... i gaudiu-ho de gust.

13/5/10

GELATINA AL VI DE PORTO

Aquesta és una recepta que, segons sembla, data del 1878. Una època en que el vi de porto segur que estava només a l'abast de molt pocs, i que juntament amb el procés de transformació en gelatina, donava com a resultat la creació d’una exquisidesa culinària, segur que reservada per als més il.lustres de l'epoca i només per a les més grans ocasions. A estat divertit traslladar-se des de la cuina de casa, a una cuina palatina del segle XIX a través d'una recepta, ...i aplicar un procés de clarificació del vi per tal d’obtenir un líquid encara més net i transparent, gràcies a la clara d'ou - la recepta original utilitza també la closca de l’ou picada amb el morter, cosa que jo he obviat , però que si algú se sent molt i molt purista també pot fer .... Bé, una recepta per a sibarites del s.XIX .... i del s.XXI!!





Despatxeu (6 unitats)
-275 cc de vi de porto
-50cc de sucre
-1 pessic de nou moscada
-1/2 branquilló de canyella
-30 cc de suc de llimona
-1 ou
-20 gr. de gelatina (traduït a la cuina d’avui:1 sobre de gelatina en pols)
-75 cc d’aigua

Elaboració

1.-Poseu en un cassó al foc el vi de porto, el suc de llimona ,el sucre i les espècies. Feu que arrenqui el bull i que el sucre es dissolgui. Retireu del foc i deixeu-ho infusionar una estona.

2.- En un bol poseu-hi la gelatina i incorporeu-hi l’aigua per tal de hidratar-la. Aboqueu-hi tot remenant, el vi especiat fins dissoldre completament la gelatina.

3. Separeu la clara del rovell i la munteu a punt de neu. Poseu un cassó al foc i aboqueu-hi, tot remenant, el porto amb la gelatina i la clara d’ou a punt de neu. A foc suau, i sense deixar de batre, feu que arrenqui el bull. Retireu-ho del foc i deixeu-ho reposar uns 10 minuts.

4.-Folrreu un colador fi amb una mosselina o un drap de cotó ben net i filtreu-ho varies vegades, fins que el líquid surti ben net i transparent.

5.-Ompliu els motlles i poseu-los en fred fins que quallin.

6.-Per desemmotllar-ho caldrà introduir el motlle en un bol amb aigua calenta uns instants abans d’abocar-ho en els plats de servir, decoreu-ho, acompanyeu-ho d'alguna galeteta ... i gaudiu-ho de gust

10/5/10

TARTALETA DE TARONJA SANGUINA

Aquesta és una d'aquelles receptes d’enamorament sobtat, d'amor a primera vista .... des del primer cop que la vaig veure al bloc de “Pyty en la cocina”, vaig saber del cert que algun dia si més no, intentaria veure que en surt per tal de tastar-la ...i aquí teniu els resultats d’aquesta curta, però intensísima relació... des del primer moment a la cuina, fins que va desaparèixer l'última engruna a taula .. tot un plaer.... reconvertit ara en aquest post... tasteu-la....paga la pena l’intent !!






-->
Despatxeu ( per 12 minitartaletes + 1 de 12 cm de diàmetre)
Per a la "pasta brisa"
-150 g. de farina
-75 g. de mantega pomada
-Un pessic de sal
-Un pessic de sucre
-1 Ou
-1 Cullerada de llet freda
Per al farciment
- 50 g. de sucre
-1 Cullerada rasa de farina de blat de moro
-100 c.c. de suc de taronja sanguina
-1 Culleradeta de ratlladura de taronja sanguina
-35 g. Mantega en pomada
-1 Ou
-30 g. de sucre extra

Elaboració
1.-De la pasta brisa. Preescalfeu el forn a 180graus.Unteu amb una mica de mantega els motlles que tingueu pensats fer servir. Barregeu tots els ingredients i pasteu-ho fins que tingueu una massa uniforme i que no s'enganxi. Cobriu-ho amb film de plàstic i refrigereu-ho un mínim de mitja hora a la nevera. Després estireu la massa, talleu-la i folreu els motlles. Punxeu tota la superfície amb una forquilla, i porteu-ho de nou a la nevera per una mitja hora més. Enforneu-ho , tapeu-ho amb paper de forn i coeu-ho en sec durant uns 10-15 minuts, segons la mida del motlle. Reserveu-ho.
2.-Per al farciment. Separeu el rovell de la clara, i reserveu-la per a la merenga final. En un cassó, barregeu-hi el sucre, la farina de blat de moro i el suc de taronja. Cuineu-ho a foc mitjà i sense deixar de remenar fins que comenci a espessir. Baixeu el foc al mínim i seguiu cuinant durant un minut més . Retireu-ho del foc i afegiu-hi el rovell, la ratlladura de pell de taronja i la mantega. Barregeu-ho bé i deixeu-ho refredar una mica.

3.-Ompliu les cassoletes de pasta brisa amb el farciment i poseu-ho a la nevera de nou durant 1 hora..
4- Per a la merenga, Augmenteu la temperatura del forn a 240 graus. Munteu la clara a punt de neu i afegiu-hi el sucre gradualment i sense deixar de batre. Amb la màniga pastissera i el broquet en forma d'estrella, feu petits munts sobre del farcit. Enforneu-ho uns 3 minuts o fins que estigui lleugerament daurada ... i gaudiu-ho de gust.

8/5/10

CALAMARSONS AMB CHUTNEY DE PASTANAGA



.... o quan l'actor secundari, esdevé el protagonista. Una fàcil i molt aconseguida recepta de Gastronomiaycia en què l'acompanyament, el chutney, és l'autèntic centre del plat. Una salsa per uns, una confitura agredolça per a altres, el chutney, és sempre una elaboració que tant sigui de verdures com de fruites té sempre prou personalitat per no deixar a ningú indiferent,.... com el de mango, el de cumquats o el de ceba... i també aquest chutney d'avui, que és capaç de deixar a tots uns magnífics calamarsons a la planxa, relegats a l'acompanyament ideal d'unes pastanagues magnificament especiades.






Ingredients (4 persones)

-12 calamarsons,
-3 pastanagues,
-1 ceba,
-2 grans d'all,
-100 ml. de suc de llimona,
-30 ml. de vinagre de Xerès,
-200 ml. d'aigua (aprox.),
-1 cull. café de coriandre en gra,
-1 cull. café de pebre verd,
-1 bitxo petit,
-1 clau d'olor,
-2 cull. sop. de mel,
-sal
-oli d'oliva
-oli d'all
-julivert .


Elaboració

1- Peleu i piqueu la ceba, poseu-la al foc amb una mica d'oli d'oliva. Quan comenci a transparentar incorporeu-hi els alls picats i continueu un parell de minuts a foc lent. Incorporeu el vinagre i el suc de llimona a la ceba picada, deixeu-ho reduir uns minuts. Ratlleu les pastanagues i reserveu
2-Mentrestant piqueu les espècies (coriandre, pebre, bitxo, clau i una mica de sal), i afegiu-les a la paella, deixeu-ho simplement que agafin temperatura i incorporeu-hi la pastanaga ratllada. Ofegueu-ho uns minuts i afegiu-hi la mel i l'aigua, tapeu i deixeu-ho coure fins que la pastanaga estigui ben tendra.
3-Quan el chutney estigui ben cuit, tritureu-ho i emulsioneu-ho afegint una mica d'oli d'oliva a fil. Reserveu en calent.
4-Per fer l'oli d'all, en un morter amb un polsim de sal, piqueu el julivert i l'all i incorporeu-hi oli d’oliva.
5-En l'últim moment feu els calamarsons a la planxa, amb una mica d'oli i sal.

Muntatge

Serviu un parell de cullerades de chutney de pastanaga com a base del plat i col•loqueu -hi a sobre els calamarsons, una mica d'oli d'all, una mica de la pell de la limona ratllada, ... i gaudiu-ho de gust

2/5/10

ENROTLLATS D’ANIVERSARI

OH! BENVINGUTS... benvinguts....que avui, és dia d’aniversari !! ........si, si ....el p r i m e r! .......... i aquest “pom de flors” d'avui, és per celebrar-ho amb tots vosaltres..., sentir-vos lliures d’entrar i de "collir" una d’aquestes “floretes”, és un obsequi per a tots aquells que d'una forma anònima i silenciosa heu passat algunes estones visitant aquestes pàgines,... i també, com no, per a tots els que heu deixat d’una forma sincera i decidida les vostres opinions, suggeriments crítiques i/o felicitacions al peu de cada post,... gràcies a tots..... i PASSEU ..PASSEU....i continueu “enrotllant-vos” així de bé....




Despatxeu

-pa de motlle
-Bacallà fumat
-Salmó fumat
-1 alvocat
-Formatge cremós per untar
-Llavors de gallaret
-Llavors de sèsam
-1 /2 llimona
-sal i pebre


Elaboració

1- Retalleu l’escorça a les llesques de pa de motlle i aplaneu-les lleugerament passant-hi per sobre el corró

2-Tritureu la carn de l’alvocat amb el suc de la llimona , sal i pebre, fins que quedi una pasta fina i cremosa. Unteu les llesques de pa de motlle i poseu-hi per sobre una lamina de bacallà fumat. Repetiu la operació amb noves llesques de pa de motlle, amb el formatge i el salmó.

3- Amb l’ajut de paper film, enrotlleu cada una de les llesques, com si d’un sushi es tractes, reserveu-ho, enrotllat amb el paper film, en fred una estona per tal de que agafin consistència .

4.-Talleu cada una de les llesques enrotllades en tres bocins iguals i unteu un dels extrems amb el formatge o el guacamole segons quin sigui el seu farcit, i empolsineu-ho amb les llavors de gallaret uns i amb les de sèsam els altres.



Muntatge

Enfileu cada boci pel cantó de les llavors amb un broqueta de fusta, munteu un bonic pom ... i gaudiu-ho de gust

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails